sobota, 30 lipca 2016

Lilia biała... dla urody i zdrowia


Lilia biała (Lilium candidum), zwana lilią świętego Józefa pochodzi z Bałkanów i Azji Zachodniej (Turcja, Liban, Syria, Izrael). Jej pachnące kwiaty od najdawniejszych czasów wykorzystywane były do produkcji perfum. I są na to dowody. Jednym z nich jest relief ze starożytnego Egiptu pochodzący z okresu 1085525 p.n.e., a innym Dioskurides (około 40 – 90 n.e.), właściwie Pedanios Dioskurydes z Anazarbus – grecki lekarz, botanik i farmakolog – podaje szczegółowo przepis na otrzymywanie perfum z białej lilii. Do Europy przywieziono lilię w czasie wypraw krzyżowych. Jako roślina ozdobna uprawiana jest w wielu krajach świata.

Kwiaty białej lilii mają zastosowanie w kosmetyce. Z płatków możemy zrobić leczniczą nalewkę, którą stosujemy przy bólach mięśniowych i do zwalczania opryszczki.


Nalewka
Bierzemy dobrze rozkwitłe kwiaty lilii białej, układamy je w słoiku – koniecznie z ciemnego szkła – ubijamy i zalewamy 95% spirytusem tak, aby płyn był około 3–4 cm ponad powierzchnię płatków. Naczynie szczelnie zamykamy i odstawiamy w ciemne, chłodne miejsce na 6 tygodni, co jakiś czas nim potrząsając. Na bazie nalewki możemy przygotować płyn do przemywania cery: normalnej – w proporcji 1 : 2 z przegotowaną, zimną wodą, a do cery tłustej nalewkę z wodą rozcieńczamy w proporcji 1 : 1.

Tak przygotowany płyn przechowujemy w butelce z ciemnego szkła.

6 komentarzy:

  1. Jest tyle roślin i każde z nich mają różne właściwości i zastosowania :) To jest fascynujące, jak nasza natura daje możliwości do wykorzystywania różnych roślin. Bardzo podoba mi się ta lilia :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. W kosmetyce spotykałem się z tym kwiatem, ale w zastosowaniu go w konsumowaniu już nie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie wiedziałam, że lilie mają takie właściwości.

    OdpowiedzUsuń
  4. A jak pięknie pachną :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czemu ciemny słoik? Pół miasta zlatałem i nie znalazłem. Dopiero na allegro kupiłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Światlo przyspiesza utlenianie/utratę właściwości leczniczych zioł. Dlatego wszystkie zioła i przyprawy powinno się przechowywać w ciemnych słoikach.
      Wyobrażasz sobie ile mi zajęło znaleźć dostatecznie dużo takich słoików na moją pokaźną kolekcję ziółek? 😅

      Usuń